במובנים רבים, מאמן עסקי הוא כמו מאמן של קבוצת כדורסל - תפקידו לשפר את היכולות של כל אחד מהשחקנים וליצור תלכיד של תכונות ויכולות המוביל להצלחה. כמו במשחק כדורסל, הוא יודע אילו שחקנים להציב במקומות הנכונים בהתאם לדינמיקה שמתפתחת במהלך המשחק.
קו קופירייטינג שמשווה מאמן עסקי למאמן כדורסל הוא לא מקרי. אחד העקרונות המרכזיים של קואוצ'ינג נקרא "ללמוד להקפיץ ביד החלשה". כלומר, קאוצ'ינג הוא תהליך שבו מאמן עסקי רואה את סך ההזדמנויות והאתגרים בדרך להצלחה. ההזדמנויות יהיו מינוף הנקודות החזקות ושיפורן ואילו האתגרים יהיו שיפור בנקודות החלשות דווקא. תהליך קואוצ'ינג כזה יכול להוביל לחשיבה חדשה על ההצעות העסקיות, בזכות כיווני חשיבה חדשים ויכולות נרכשות.
הדוגמאות לשינויים רבות: קופירייטר שהחל בתהליך קואוצ'ינג עם מאמן עסקי, הצליח לשנות את התפיסה העסקית מאיש שמספק קופירייטינג בלבד לאיש שמקדם עסקים עבור לקוחות. ההבטחה הצרכנית של אותו קופירייטר השתנתה מקצה לקצה. לאורך התהליך אותו קופירייטר שיפר את יכולות התחקיר שלו ואת התפיסה מיהו הלקוח - לא אותו אדם שזקוק למילים יפות, אלא אדם שזקוק לכלי שמקדם עסקים.
קאוצ'ינג - כל אדם זקוק לעצה טובה
קואוצ'ינג הוא תהליך פרקטי בעיקרו. הוא בא למפות את הקיים ולהציע כלים מעשיים להמשך באמצעות שיטות עבודה מוכחות ובאמצעות שינויים ממשיים. לעיתים השינויים נובעים מעצות טובות, דוגמת שיפור בשירות הלקוחות או בארגון התהליכים בחברה, ולעיתים השינוי הוא תפיסתי ותודעתי, ונוגע לרוח ההצלחה, האנרגיה וחדרות הניצחון.
מאמן עסקי למעשה מבצע חריש עמוק בעסק, ועל המתאמן להרשות ואף לרצות את השינוי. מעבר לרצינות הכוונות, יש תהליך קואוצ'ינג צריך לכלול מחויבות אמיתית לשינוי ונכונות לבצע החלטות, שלעיתים יהיו כואבות. למשל, מאמן עסקי יכול להמליץ לאורך תהליך קואוצ'ינג על פיתוח שיטת שיווק חדשה שבטווח הקצר לא תהיה כלכלית, אך סביר בהחלט שתוכיח את עצמה לאורך טווח. מקרים אחרים יכולים לערב החלטות על תחלופת כוח אדם, עניין קריטי ומורכב תמיד, שרבים מהמעסיקים מעדיפים שלא לגעת בו.
קאוצ'ינג מביא איתו שיטה לשינוי
תהליך קאוצ'ינג מתוחם בזמן וקובע יעדים להשגה. כלומר, התהליך עצמו מוגדר מראש ומדיד ומציע כלים מתודיים לשינוי. כך למשל, אנשים בעלי קושי בפגישות עסקיות יידרשו להתמודד עם הקושי הזה באמצעות סימולציות ולבסוף יידרשו גם לצאת ולתרגל טכניקות שנרכשו בפגישות אמיתיות. מאמן עסקי נדרש לגעת בנקודות הקריטיות להצלחת העסק, גם אם הן לא נעימות או רגישות אצל המתאמן, ולהציג מפת דרכים לשינוי. דוגמה פופלרית אחרת היא ניהול זמן לקוי שבו רבים נתקלים בבעיות. ניהול זמן לקוי גורר סחבת בעסק, בעיות בשירות לקוחות ותפוקה נמוכה מהאפשרי. פעמים רבות השינויים הם אובייקטיביים וכרוכים בשינוי סדרי עבודה, אך מאמן עסקי מוצלח גם יבחן אם הכשלים בניהול לוחות הזמנים לא נובע מעכבות או חששות בביצוע משימות.
*אין לראות במאמר זה המלצה או מידע מקצועי .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה