יום ראשון, 15 בנובמבר 2009

אנליסט השקעות בכאילו


אני ועמוס היינו חברים טובים כבר מימי בית הספר התיכון. החברות שלנו התחילה תודות לעניין משותף של שנינו בשוק ההון – תחום עניין חריג ביותר בקרב תיכוניסטים... בשעה שכל שאר חברינו ללימודים שיחקו במשחקי מחשב אנחנו שיחקנו בלהיות אנליסט השקעות. יחד קראנו מגזיני כלכלה ושוחחנו על מה שונה חברת השקעות אחת מחברתה, על תשואות ודיווידנדים ועל ניהול תיקים. האמת, העניין המשותף בהשקעות הוא זה שקרב אותנו זה לזה, אולם חוץ מזה לא הסכמנו על שום דבר – אני תמכתי בהשקעות במט"ח ומלווים, והוא בהשקעות על חברות ותאגידים. אני הייתי בעד השקעות סולידיות ובטוחות, והוא תמיד היה בעד לקחת סיכון. אבל מעבר לכל אלו, הייתה נקודה אחת עליה במשך שנים לא הסכמנו – מנהלי השקעות...

מנהלי השקעות – כן או לא?

אני לא יכול לספור את כל הויכוחים שהיו לנו על הנושא הזה... אני אמרתי לו שאני לא צריך חברת השקעות כדי שתשים את הכסף שלי על דברים שאני הייתי יכול לשים בעצמי, ואז תיקח לי אחוזים מהרווחים. בתגובה היה אומר לי עמוס שאני עדיין לא אנליסט השקעות, ומה אני מבין בשוק ההון, ושצריך אדם שכל היום עוסק במלאכת ניהול תיקים כדי באמת לעשות החלטות נכונות. כך פחות או יותר התנהלו כל השיחות שלנו, שאף פעם לא הסתיימו במסקנה משותפת כלשהי – רק בסירובי העקרוני לתת לאנשים כמו מנהלי השקעות לגעת בכסף שלי.

אנליסט השקעות בלילה, מוכר בגלידה ביום

האבסורד הגדול בשיחות שלנו הוא שהכל היה בתיאוריה – היינו בסך הכל נערים שלמדו בבית הספר ולא היה לנו כסף להשקיע. אך כל זה השתנה בקיץ שבין כיתה י' ליא', כאשר עשינו את הפריצה הגדולה שלנו – מצאנו עבודת קיץ בתור מוכרים בחנות גלידה. בין לקוח ללקוח המשכנו לשחק בלהיות אנליסטים של השקעות, ולא חדלנו מהשיחות הארוכות שלנו על האם מנהלי השקעות יכולה להתחרות באדם שמנהל את השקעותיו בעצמו. אבל שנינו ידענו שבקרוב מאוד תוכרע הסוגיה הגדולה הזו – שנינו תכננו להשקיע את הכסף שנרוויח במהלך החופש בשוק ההון, אני עצמאית, ואילו עמוס כבר יצר קשר עם חברת השקעות אשר עושה ניהול תיקים ללקוחות פרטיים, גם אם הם מאוד נמוכים...

מנהלי השקעות – הקץ למסתורין

במשך שאר השנה המשכנו בויכוחים שלנו על ניהול תיקים על ידי גוף חיצוני והמשכנו לדוש בשאלה האם חברת בית השקעות יודעת מה טוב לכל אחד מלקוחותיה. ההבדל הגדול היה שעכשיו לשנינו היה כסף מושקע בשוק ההון, ומאחר והחלטנו שרק בסוף השנה נציג את התשואות שלנו, כל אחד היה בטוח מתמיד שהוא צודק. סוף השנה הגיע לבסוף, וישבנו אצל עמוס, כל אחד עם המסמכים שלו, אותם הביא כהוכחה להחלטה הנכונה שקיבל. אני התחלתי. הבאתי לו את סיכומי השנה שלי ואמרתי "5% תשואה! הא! תראה לי אנליסט השקעות שיביא לך תשואה גבוהה יותר!"
עמוס רק חייך, הביא לי את סיכומי השנה שלו ואמר "בבקשה!"
החוורתי. עמוס עשה 13% תשואה...
"אתה אומר שזה בזכות מנהלי השקעות שעובדים ב בית השקעות , הא...?" מלמלתי, והחיוך של עמוס התפתח לצחוק גדול של שמחת ניצחון.
אבל אתם יודעים מה? אני שמח שגיליתי את מה שגיליתי בגיל מוקדם – בזכות מנהל ההשקעות שלי עשיתי כבר עשרות אלפי שקלים בשנים האחרונות, כל זאת בזמן שאנשים אחרים בגילי רק עכשיו מתחילים להבין שאין כמו ניסיון בתחום ניהול תיקים בשוק ההון...

אין תגובות: